Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/nitropack/POuswoeViBuNjhxdSviVpDEyLhDXaPRp/data/pagecache/desktop/dcef0908a2050c7e3cd0fb1af4f58621_i/ssl-d41d8cd98f00b204.html.stale) is not within the allowed path(s): (/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl:/tmp:/var/tmp:/home/paulinag/.tmp:/home/paulinag/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/plugins/nitropack/nitropack-sdk/NitroPack/SDK/StorageDriver/Disk.php on line 91

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/nitropack/POuswoeViBuNjhxdSviVpDEyLhDXaPRp/data/pagecache/desktop/dcef0908a2050c7e3cd0fb1af4f58621_i/ssl-d41d8cd98f00b204.html) is not within the allowed path(s): (/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl:/tmp:/var/tmp:/home/paulinag/.tmp:/home/paulinag/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/plugins/nitropack/nitropack-sdk/NitroPack/SDK/StorageDriver/Disk.php on line 91

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/nitropack/POuswoeViBuNjhxdSviVpDEyLhDXaPRp/data/pagecache/desktop/dcef0908a2050c7e3cd0fb1af4f58621_i/ssl-d41d8cd98f00b204.html.stale) is not within the allowed path(s): (/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl:/tmp:/var/tmp:/home/paulinag/.tmp:/home/paulinag/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/plugins/nitropack/nitropack-sdk/NitroPack/SDK/StorageDriver/Disk.php on line 91

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/nitropack/POuswoeViBuNjhxdSviVpDEyLhDXaPRp/data/pagecache/desktop/dcef0908a2050c7e3cd0fb1af4f58621_i/ssl-d41d8cd98f00b204.html.stale) is not within the allowed path(s): (/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl:/tmp:/var/tmp:/home/paulinag/.tmp:/home/paulinag/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/plugins/nitropack/nitropack-sdk/NitroPack/SDK/StorageDriver/Disk.php on line 91

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/nitropack/POuswoeViBuNjhxdSviVpDEyLhDXaPRp/data/pagecache/desktop/dcef0908a2050c7e3cd0fb1af4f58621_i/ssl-d41d8cd98f00b204.html) is not within the allowed path(s): (/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl:/tmp:/var/tmp:/home/paulinag/.tmp:/home/paulinag/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/plugins/nitropack/nitropack-sdk/NitroPack/SDK/StorageDriver/Disk.php on line 91

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/nitropack/POuswoeViBuNjhxdSviVpDEyLhDXaPRp/data/pagecache/desktop/dcef0908a2050c7e3cd0fb1af4f58621_i/ssl-d41d8cd98f00b204.html.stale) is not within the allowed path(s): (/home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl:/tmp:/var/tmp:/home/paulinag/.tmp:/home/paulinag/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/paulinag/domains/paulinagawrys.pl/public_html/wp-content/plugins/nitropack/nitropack-sdk/NitroPack/SDK/StorageDriver/Disk.php on line 91
Personal branding, czyli…. miło mi cię poznać. Masz 11 sekund! | Paulina Gawryś

A według innych źródeł 8, albo 3. To czas, zanim impuls trafi do mózgu i zostanie przetworzony na myśl, która do Ciebie wróci.

Jesteś (potencjalnym) klientem, gościsz u siebie na spotkaniu biznesowym przedstawicieli dużej, znanej agencji kreatywnej z dużego miasta. To wasz pierwszy kontakt na żywo. Do sali konferencyjnej wchodzą trzy osoby: mężczyzna i dwie kobiety. Mężczyzna jest nieogolony i potargany, jego koszula pomięta i niedbale włożona w spodnie. Wygląda ewidentnie na wczorajszego. Kobiety prezentują się bardzo różnie, jedna zdecydowanie wie, w czym rzecz i wizerunkowo panuje nad sytuacją. Druga z kobiet swoim wyglądem, postawą i tym, jak mówi daje sygnał: „wszystko mi jedno”.

 

Ile dokładnie trwa moment, w którym powstaje pierwsze wrażenie (i utrwala się jego efekt) jest mniej ważne. Ważniejsze jest to, że to się naprawdę dzieje. I że bardzo trudno jest zmienić później to pierwsze wrażenie.

 

Marka osobista odzwierciedla Twoja reputację

Marka osobista jest zbiorem skojarzeń, które powstają w głowach ludzi, gdy słyszą Twoje nazwisko.
To wrażenie jakie pozostawiasz po sobie, kiedy spotkanie już się zakończy.
Zadziwiające więc, jak rzadko wykorzystujemy moc ubrań do świadomego kreowania wizerunku w życiu, choć przecież każdy z nas ma ciało, które ubiera. I każdy ma wizerunek, na który ma wpływ.

Już w pierwszych kilku sekundach kontaktu osoba, która Cię obserwuje, podświadomie oszacuje dwa czynniki budujące waszą relację: to, na ile jesteś sympatyczny i wiarygodny. Po tym czasie osąd, nawet jeśli (obiektywnie) niesprawiedliwy – bardzo trudno będzie zmienić. Tak działa efekt świeżości, pierwszej ekspozycji. Tak działa ludzki mózg. To właśnie dlatego to, czego doświadczamy po raz pierwszy z reguły tak mocno zapada nam w pamięć.

Gdyby użyć zmodyfikowanej zasady Pareto w budowaniu relacji, pierwsze wrażenie to 1 proc. dający 99 proc. efektu. Wszyscy oceniają – i w zdecydowanej większości przypadków robią to zupełnie nieświadomie – kierując się kulturowymi i rodzinnymi schematami, które budują naszą wewnętrzną rzeczywistość. (Focus)

I choć pierwsze wrażenie często bywa mylne, to jednak odgrywa wielką rolę w naszym życiu.
Znając zasady kierujące tym procesem, możemy w świadomy sposób unikać niechcianego zaszufladkowania.

 

Nie da się zrobić pierwszego wrażenia drugi raz. Chociaż…

Czy aby na pewno? Doświadczenie pokazuje, że bywa inaczej. Są takie momenty aha!; olśnienia, kiedy ktoś, kogo znamy i o kim mamy już wyrobioną opinię pokazuje nam się z innej, nieznanej strony. Zaczyna jakby zupełnie na nowo i czujemy się wtedy – jakbyśmy poznawali wręcz nową osobę (a tak naprawdę mamy do czynienia z jej nową, bardziej świadomą i przemyślaną odsłoną).

Taki efekt szczególnie mocno działa, jeśli nie widzicie się przez dłuższy czas. Wtedy zmiany są widoczne bardzo wyraźnie, a co najważniejsze – odbierane jako coś naturalnego. To po prostu efekt pewnego procesu rozciągniętego w czasie.

Kiedy spotykasz kogoś po raz pierwszy, to zaledwie kilka – kilkanaście sekund zajmuje Ci wyrobienie sobie pewnego zdania – opinii, obrazu osoby, którą spotkałaś. To dzieje się na poziomie podświadomym, czy tego chcesz, czy nie. Bez możliwości kontroli.

Oczywiście możesz spróbować bardzo świadomie poobserwować drugą osobę, czy grupę osób i wyciągać na tej podstawie pewne wnioski – ale duża część tego procesu i tak dzieje się bez udziału twojej woli i świadomości. A finalnie – to i tak będzie tylko jakiś wycinek wiedzy.

 

Ludzie i magnesy

Są osoby, do których coś nas przyciąga i takie, od których – wręcz przeciwnie – z jakiegoś powodu podświadomie, intuicyjnie trzymamy się z daleka. Powodów takiego stanu może być naprawdę wiele. Na część z nich nie mamy absolutnie żadnego wpływu.

Marka osobista to jest to, co mówią o tobie ludzie, gdy wychodzisz z pokoju. (Jeff Bezos)

I to jest kwintesencja. Jesteś marką: czy masz tego świadomość, czy nie. I czy tego chcesz, czy nie.
I jako tę markę ludzie Cię kupują, albo nie. Ludzie Cię pragną, albo nie.
Dlatego lepiej mieć tę świadomość.
I lepiej być dobrą marką.

 

Marka osobista (personal brand) to coś, bez czego nie możesz się obejść.

Budowanie marki osobistej, czyli personal branding to fascynujący proces: wieloetapowy i trwający w czasie.
Potocznie nazwiesz to ogarnięciem siebie. I to ogarnięcie niewiarygodnie pomaga w układaniu satysfakcjonujących relacji prywatnych i biznesowych. Po prostu bardzo ułatwia życie.

Marka osobista to autentyczne i spójne 'JA'. Ta spójność wyraża się w komunikacie, jaki wysyłasz światu; w poglądach, działaniach i w wizerunku. Bo wizerunek ma tu ogromne znaczenie.
Marka osobista to niepowtarzalność, bo przecież nie ma drugiej takiej osoby, jak Ty.
Kształtowanie marki osobistej to też samoświadomość, dlatego ważne jest, abyś:

  • poznała swoje potrzeby, cele i motywacje
  • obserwowała siebie: swój sposób bycia, zachowania i nawyki.

Markę osobistą możesz kreować, rozwijać i wzmacniać. 
Ważne jest, aby była silna i ceniona w swoim środowisku, otoczeniu.

Świadomy proces budowania marki osobistej możesz zacząć w dowolnym momencie życia, na każdym jego etapie. Nie ma na to złej pory, są jednak momenty, w których dzieje się to bardziej naturalnie, po prostu przychodzi łatwiej. Dzieje się tak wtedy, gdy jest to częścią większego procesu, innych życiowych zmian.

Przykłady sytuacji, które sprzyjają świadomemu rozwijaniu marki osobistej:

  • nowa praca / awans
  • nowa, ważna życiowa rola (narzeczona, żona, mama itd.)
  • ukończenie edukacji i wejście na rynek pracy
  • zmiana profilu zawodowego (zmiana branży)
  • start z własnym biznesem
  • zmiana statusu życiowego, nowy etap życia (np. po rozwodzie).

 

Jeśli czujesz impuls do zmiany, który pochodzi głęboko od Ciebie samej, z wnętrza – to bardzo ważny sygnał, którego warto posłuchać.
Z reguły Kobiety dobrze wiedzą, czego potrzebują. Nie zawsze jednak potrafią ten swój wewnętrzny głos do siebie dopuścić, przyznać mu większą moc sprawczą.

Jak zacząć świadomie kształtować swoją markę osobistą?

A oto garść wskazówek:

  1. Poznaj siebie. To podstawa, znaleźć odpowiedź na pytania: kim teraz jestem? Jakie są moje pragnienia? Jakie są moje cele? Jakie są moje talenty i mocne strony?
  2. Szlifuj to, co jest. Nie warto „wymyślać” sobie marki osobistej od zera i próbować to urzeczywistnić za wszelką cenę. Dużo bardziej sensownym rozwiązaniem jest bazować na tym, co już jest. Dlatego dowiedz się, jaką marką jesteś w tej chwili, a potem – zacznij ją ulepszać i modyfikować do kształtu, który Ci najbardziej odpowiada.
  3. Określ cel. Jeden główny i pomniejsze, które go uzupełnią. Jaki komunikat chcesz przekazać światu? Może chcesz budować wizerunek specjalisty, pozycjonować się w biznesie, albo zyskać nowych klientów, czy wystartować z zupełnie nowym przedsięwzięciem – projektem życia? Za każdym razem odwołuj się do swojego głównego celu i do osób, w jego kontekście: co chcesz przekazać i jakiej grupie.
  4. Stwórz plan osiągnięcia swoich celów. Ustal w jaki sposób będziesz się komunikować i jakimi kanałami, żeby uzyskać zamierzony efekt.

A potem powoli, ale systematycznie zacznij ten plan realizować, krok po kroku.

Wizerunek może (i powinien) podkreślać Twoją wewnętrzną siłę.
Ubranie może (i powinno) zwiększać pewność siebie i poprawiać nastrój. Ubrania to nie są tylko pozszywane kawałki materiału. Popatrz na nie właśnie w taki sposób – jak na zbroję, coś co Cię współtworzy, ale i odzwierciedla Twój stan ducha. Pamiętaj o tym, kiedy wyciągasz z szafy przypadkowe, albo nijakie ubrania, „bo przecież coś trzeba na siebie założyć„.

Pierwsze wrażenie i co dalej?

Po pierwszym kontakcie z osobą są dwie możliwości, dwie dalsze drogi:

  • wyrabiasz sobie o kimś opinię i ona jest spójna z tym, czego doświadczasz później (o ile nie było to jednorazowe spotkanie i masz szansę to zweryfikować). Jej wizerunek współgra z tym, kim jest poznana osoba;
  • wyrabiasz sobie o kimś opinię, ale ona jest niespójna z tym, czego dowiadujesz się i/ lub doświadczasz potem. Wizerunek nie współgra z tym, kim jest poznana osoba.

Przypomnij sobie sytuację opisaną na początku artykułu.
Zgadniesz kto jest kim i jaki jest efekt biznesowy tego spotkania?
Mężczyzna wyglądający jakby przyjechał na spotkanie prosto po całonocnej imprezie, bez grama snu, za to z wieloma gramami czego innego – jest właścicielem i szefem agencji. Kobieta, która wizerunkowo „ogarnia temat” i jako jedyna wygląda adekwatnie do sytuacji to executive, a więc strona wykonawcza projektu. Kobieta, która swoim wyglądem i postawą mówi „nie zależy mi” – odpowiada głównie za koncepcję i jej prezentację przed klientem.

Tej sytuacji nie da się obronić.
Wygląd  w świecie biznesu często jest przepustką do sukcesu, albo blokadą kół.
Wygląd w świecie biznesu świadczy o szacunku do biznesowego partnera, czy potencjalnego klienta. Albo o jego braku.
W tym przypadku wygląd pokazał skrajny braku szacunku do klienta w biznesie. I jedna z trzech osób zupełnie nie uratowała całej sprawy.

 

Wizerunek ma moc

Wizerunek człowieka jest złożony i wielopoziomowy, a kontakt odbywa się jednocześnie na różnych płaszczyznach.
Wpływa na nas wszystko. To, co widzimy najpierw – czyli wygląd drugiej osoby, ale także jej barwa i ton głosu, gestykulacja, mimika i zapach. Chodzi tu o ogólne, często nieuchwytne wrażenie: pewną aurę, którą dana osoba wokół siebie roztacza.

Wygląd ma moc budowania marki osobistej, ale też (równie dużą, a może jeszcze większą) moc jej zrujnowania.
Świadomie kreowany wygląd niezwykle pomaga urzeczywistniać życiowe cele. Im szybciej sobie to uświadomisz, tym szybciej zyskasz na to wpływ.
A to już naprawdę ogromna przewaga.